Pitkän pähkäilyn jälkeen olen perustamassa blogia. Niin se käy.

Pääsyy on se, että Alshain-romaaniani käsittelevän sivun "Kirjan synty" -osiosta jatkunut "uusimmat kuulumiset" on venähtänyt perin pitkäksi ja hankalaksi. Päivityksissä oli jo valmiiksi blogimaista luonnetta, joten saman tien homman saattoi viedä ns. loppuun asti. Sivua on Nebulan tilastojen mukaan luettu tasaiseen tahtiin. Joitakin kirjoittamiani asioita on noteerattu toisaalla (kuten esimerkiksi Risingshadow.netissä) jokseenkin saman tien. Joten jonninmoista kiinnostustakin on olemassa.

Raadollisemmin voi todeta, että olen sivutoiminen kirjailija, ja kirjailijoiden tekemisiä ei välttämättä noteerata kovin laajalti ns. mediassa, ellei kyseinen kirjailija satu olemaan jokin niistä noin paristakymmenestä tunnetuimmasta tai muuten vaan (media)seksikäs. Minulla ei ole mitään kummankaan ryhmän edustajia vastaan, mutta en myöskään kuulu kumpaankaan porukkaan, joten juuri sinun huomiosi saamiseksi minun on avitettava itseäni. Eli osittain kyse on yksinkertaisesta, pienimuotoisesta markkinoinnista. Mutta ei vain siitä. Aion kirjoitella myös kaikenlaisesta muusta: musiikista ja ja sen tekemisestä, muiden kirjoista, toisinaan politiikastakin. Koska en kuulu kahteen aikaisemmin mainittuun ihmisryhmään, on epätodennäköistä että mikään lehti tyrkyttäisi minulle kolumnistin paikaa, enkä tiedä haluaisiko moiseen edes ryhtyä. Olen tehnyt toimittajan töitä sekä freelancerina että erään edesmennen lehden toimitussihteerinä, ja opin ettei kyse ole minun mentaliteetilleni sopivasta puuhasta.

Tästä viimeisestä tekijästä johtuen en aio luvata kirjoittaa päivittäin tai muutenkaan erityisen säännöllisesti. Vain silloin kun on (olevinaan) jotakin sanottavaa. Deadlinet ovat ehkä merkittävin ihmiskunnan keksimä inspiraation lähde, mutta niitä minulla on ihan riittämiin jo palkkatyöni suomentamisen ansiosta.

Parhaillaan työn alla oleva käännöshanke: Nick Johnstonen Patti Smith -elämäkerta. Tätä myös live-kääntämisenä Tampereen yliopistolla perjantaina 29.9., jolloin siellä vietetään Kansainvälistä kääntäjienpäivää.

Parhaillaan luvussa oleva kirja: Peter J. Richersonin ja Robert Boydin Ei ainoastaan geeneistä. Vielä liian varhaisessa vaiheessa kommentoitavaksi.

Päivän äänilevy: Jukka Törmän & Omunan samanniminen esikois-LP vuodelta 1981. Oma kappaleeni on päätynyt rahapulassa divariin jo toistakymmentä vuotta sitten, onneksi Tikkurilan kirjastossa oli vielä hyväkuntoinen kappale. Kunhan saan aikaiseksi, poltan kopion itselleni. Levyä ei tietääkseni ole koskaan julkaistu CD:nä, valitettavasti.

Olen  sunnuntaina Turun kirjamessuilla Turun SF-seuran vieraana. Siitä pian tarkemmin.