Historioitsija (ja paljon muuta) Jukka Kemppinen pohdiskelee blogissaan Väinö Linnan  Tuntematonta sotilasta kiinnostavalta kannalta: hän tutkiskelee Linnan tarinan - ja erityisesti Rokan - yhteyksiä Odysseiaan. Oliko työläiskirjailijamme aikaansa edellä oleva intertekstualisti?

No mutta miksipäs ei. Eihän Linna kai itsekään koskaan väittänyt, että Tuntemattoman tarinat olisivat totta. Jotkut nuoremman sukupolven lukijat ovat ehkä niin kuvitelleet, ja itse sotaa rintamalla nähneet ovat todenneet, että Linnan kuvaus oli todempi kuin useimmat siihen asti julkaistut suomalaiset sotaromaanit. Meidän nuorempien on ollut
(onneksi) hankittava sotakokemuksemme epäsuorista lähteistä, ja kovin helposti tulee sodan todellisuutta kuviteltua Tuntemattoman filtterien läpi. Ja itse Tuntematonkin on kovin monenlaiseen tulkintaan taipuvainen teos: siitä ovat saaneet tukea mielipiteilleen niin sotaintoilijat kuin minun kaltaiseni pinttyneet pasifistitkin.

Itse pidän kaunokirjallisuutta pohjimmiltaan häpeilemättömänä valehtelemisena. Jotkut vain valehtelevat avoimemmin ja rehellisemmin kuin toiset. Joillekin valehtelu sallitaan helpommin: William Shakespearen arvoa ihmisluonteen synkimpien puolien kuvailijana ei vähennä lainkaan se, ettei hän (luultavasti) itse tehnyt ensimmäistäkään murhaa. (Voi olla, ettei hän kirjoittanut kaikkia niitä näytelmiäkään itse, mutta se on taas ihan erilaista epärehellisyyttä.)

Itselleni yksi tärkeä syy tieteiskirjallisuuden tekemiseen on nykyhetkestä ja ns. todellisuudesta irtautumalla tarjoutuva loistava mahdollisuus valehdella rehellisesti - ja rehellisen valehtelun kautta tarjoutuva tilaisuus kuvata omaa aikaamme ja maailmaamme paljon rehellisemmin kuin näennäisen realismin kahlitsemana. Alshainin viiden, keskenään ristiriitaisesti tapahtumiin suhtautuvien kertojahahmojen yksi keskeinen tarkoitus oli juuri korostaa sitä, ettei yksikään kertojista kertonut sitä, mitä oikeasti (muka) tapahtui. Kaikki lukijan saama informaatio kulki inhimillisten filttereiden läpi. Kuten aina, myös tietokirjallisuudessa.