Kuten olette kenties huomanneet, lupailtua Nedut-kirjan soundtrackia ei ole yrttimaan sivuille ilmaantunut. Olen minä tuota pikku hiljaa väkerrellyt, mutta niin pikku hiljaa, ettei mitään valmista ole syntynyt. Totta puhuen into asian suhteen ei ole ollut kovinkaan suuri. Musiikkia on tylsää tehdä velvollisuudentunteesta tai "muttakumälupasin"-pohjalta. Tuskin siitä silloin tulisi hyvääkään.

Joten olen kallistunut harkitsemaan koko projektin hyllyttämistä ns. toistaiseksi.

Tuli kuitenkin mieleen yksi idea. Kappaleeseen nimeltä "Jollen 80-luku" on olemassa kohtuullisen hyvät pohjat: rummut, vähän ns. kosketinsoittimia ja yksi komppikitararaita. Harkitsen tässä, että pistäisin nämä pohjat ihmisten kuultavaksi sellaisenaan, siltä pohjalta että jos kuulijakunnan musiikinharrastajien parissa herää kiinnostusta täydentää juttua instrumenttiraidalla tai parilla, niitä voisi postittaa minulle ja yhdistäisin ne sitten miksaukseen. Eräänlaista hajautettua tiimityötä, siis. Lopputulos merkittäisiin Teoston kirjanpitoon tietenkin kaikkien mukanaolleiden yhteiseksi sävellykseksi ja sovitukseksi.

Kuten nimestä voi arvata, kyseinen kappale luotaa Nedujen päähenkilön Jollen musiikillista historiaa kellaribändeistä rockabillyn kautta uuteen aaltoon (Näätä), 80-luvun poppiin (Dystokio) ja sitten vähän kokeilevampaan ja funkympaan musiikkiin (Voltaire Killbees - suluissa olevat nimet ovat tietenkin niitä bändejä, joissa Jolle kirjan mukaan soitti). Lähes neljätoistaminuuttisessa biisissä toistuu pari suhteellisen yksinkertaista sointukulkua vähän erilaisin rytmein ja tempoin.

Jos kiinnostusta löytyy, homma menee seuraavasti: minä pistän jakoon ko. pohjat yhtenä stereo-mp3-tiedostona. Musikanttikandidaatti imuroi tiedoston ja importeeraa sen omaan moniraita-äänityssoftaansa. Seuraavaksi hän äänittää eri raidalle/raidoille omaa soittoaan ja tallentaa lopuksi omat soittonsa - ilman niitä minun tekemiäni pohjia - esimerkiksi mp3-muotoon (mahdollisimman hyvälaatuisena) ja s-postittaa tiedoston minulle (tai pistää minun ulottuvilleni johonkin nettiosoitteeseen). Sieltä minä sitten käyn imuroimassa tiedoston ja yhdistän alkuperäiseen miksaukseeni.

Jos kiinnostaa, kommentoikaa.