... ja tekemiseni siellä alkavat varmistua.

Kirjailijana olen lauteilla sunnuntaina (29.10.) kello 16:30 Katri Vala -lavan scifisunnuntaissa. Toni Jerrman haastattelee. Tuosta voi tulla kiinnostavaa... samalla lavalla on sunnuntaina paljon muutakin kiinnostavaa sf-henkistä, joten kannattaa tulla ajoissa ja viipyä pitkään. Niin minäkin teen. Hihasta saa tulla nykäisemään, minähän puhun itsestäni ja tekemisistäni oikein mielelläni!

Kääntäjänä olen messuilla jo torstaina (26.10.). Ensin haastattelen Sari Karhulahtea Aino-salissa kello 12:00 nuortenkirjasuomennoksista. Tämähän on eräänlaista jatkoa parilla viime messuilla järjestettyihin käännösvertailuihin, joissa kaksi kääntäjää on suomentanut pätkän samaa kirjaa ja olemme (minä molemmilla kerroilla juontajana) vertailleet sitten yhdessä eroja. Tälläkin kertaa esiin tulee epäilemättä kiinnostavia näkökulmia.
Sen jälkeen olen kello 14-18 Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton osastolla 6m33 (Kirjakahvilan sekä Aleksis Kivi- ja Z. Topelius -lavojen välisessä keskipisteessä, kartasta päätellen) live-kääntämässä Patti Smithin elämäkertaa. Sinnekin sopii tulla juttelemaan.

Kyseinen käännöshanke pistää minut lopultakin perehtymään myös Patti Smithin kirjalliseen tuotantoon. Korkea aikakin. Toistaiseksi olen vasta selaillut teoksia Early Work 1970-1979 ja Robert Mapplethorpen muistokirjaksi syntynyttä The Coral Seaa, ja lupaavilta vaikuttavat.