Kuten ystävällinen taiji-tuttavani minulle torstai-iltana uutisoi, uuden Ovi-ilmaisjakelu-aikakauslehden ensimmäinen numero on määritellyt minulle paikan tämän syksyn kirjauutuuksien nelikentässä. Kaavionlaatija Nikulan mukaan  Alshain sijaitsee vaativa- ja vakava-suuntien yhteisessä nurkassa ympärillään Jonathan Rabbin Rosa, A. W. Yrjänän Mechanema, Pekka Turusen Salaisen sodan asiamies - Mannerheim-ristin ritari Paavo Suoranta sekä Kjell Westön Missä kuljimme kerran. Arvokasta seuraa, sano. Alshain on kaaviossa arvosteltu lauseella "Kotimaisen sci-fin huippuja", joka on sekin varsin imartelevaa. Kiitoksia, Jone! Aukeamalla väitetään laajempien arvioiden löytyvän Oven nettisivuilta, vaan enpä ainakaan minä sitä onnistunut sieltä löytämään. (Minäkö kärsimätön? Miten niin muka?)

Etsiskellessäni Oven jakelupistettä kävelin Aleksanterinkadun Suomalaisen kirjakaupan läpi. Tulen väistämättä hyvälle tuulelle aina nähdessäni, miten näyttävästi Alshain on liikkeessä esillä. Itsetuntoa kohottaviin vakiotarkkailukohteisiin kuuluu myös pääkaupunkiseudun kirjastojen Helmet-tietokannan listaus Alshainin saatavuudesta. Paitsi että lähes jokainen kappale tuntuu olevan jatkuvasti lainassa, lapsuuden- ja nuoruudenaikainen kotikaupunginosani Kontula muisti omaa poikaansa pitämällä kirjaa ensimmäisen kuukauden ajan "bestseller"-luokituksella ja seitsemän päivän lainausajalla (ei varauksia).

Kirjoittaessani viikolla apurahahakemusta Suomen Kulttuurirahastolle tulin myös astuneeksi eräänlaisen, vähän symbolista pidemmän askeleen kirjallisen tuotantoni kasvattamisessa. Siihen paperiin kirjasin ensimmäistä kertaa nimen romaanille numero neljä, sille jota rupean suunnittelemaan ja kirjoittamaan jahka olen päässyt numero kolmosesta eli Neduista eroon. Nelosen työnimi on siis (ainakin toistaiseksi) Karstaa tai Karsta. On minulla sille nimen lisäksi myös jonkinlainen perusjuonihahmotelman tapainen.

Olen luonnostani varsin lyhytjännitteinen (vaikka vaimo onkin asiasta eri mieltä), joten pystyäkseni romaanin kirjoittamisen kaltaisiin pitkäjänteisyyspuuskiin minun on käytettävä itseeni kaikkia mahdollisia psykologisia temppuja. Kirjahankkeen nimi-idean julkistaminen on yksi niistä. Nyt on taas pikkuriikkisen vaikeampaa jättää tuokin kirja kirjoittamatta.